Heti alkuun "muutamia" tosiasioita.

Minulla on olohuoneen ja makuuhuoneen kirjahyllyssä 29 lukemista odottavaa kirjaa. Siis omia. Lisäksi kirjastosta on lainassa 13 teosta.

Keskeneräisiä kirjoja minulla on hyllyissä ja pöydillä yhteensä viisi (joista kolme viimeistä jo pidempään kesken):
1) Eila Pennanen: Himmun rakkaudet, s.68
2) Terry Pratchett: Monstrous regiment, s.260 (junamatkalukemista)
3) Leo Tolstoi: Sota ja rauha, s.68 (menen koko ajan sekaisin henkilöissä)
4) Frank McCourt: Liitupölyä, s.74 (tuntuu ettei kerro mitään uutta kahteen edelliseen kirjaan verrattuna)
5) Pihkala & Valtaoja: Nurkkaan ajettu Jumala? Keskustelukirjeitä uskosta ja tiedosta, s.194 (todella kiinnostava, mutta juonelliset romaanit taitaa aina viedä voiton luettavaa valittaessa. Ja nyt olen jo unohtanut, mistä on tarkalleen puhe)

Viimeisin lukemani kirja:
Esko Valtaoja: Avoin tie - kurkistuksia tulevaisuuteen. Tämäkin oli ollut pitkään kesken, mutta sain tänäaamuna kahlattua loppuun.

Olen tänä vuonna lukenut 36 kirjaa (eli tasan yhden/viikko!).

Kirjoja joista olen tänä vuonna erityisesti pitänyt:
1) Renate Dorrestein: Kivisydän - Löytyi lomakohteen kirjavaihtohyllystä. Todella hienosti ja kiinnostavasti kirjoitettu, vaikka onkin synkkä aihe.
2) Margaret Atwood: Nimeltään Grace
3) Veijo Meri: Manillaköysi - Osoittautui todella hauskaksi, kun vihdoin jaksoin aloittaa
4) Isabel Allende: Rouva Fortunan tytär - Olin tietämättäni jo aimmin lukenut jatko-osan Auroran muotokuva
5) Mika Waltari: Sinuhe, egyptiläinen - Ihan huippu heti kun tottui Sinuhen valitukseen ja antoi sen mennä ohi korvien
6) Tuomas Kyrö: Liitto

Kirjoja joista en pitänyt, mutta tuli kuitenkin luettua:
1)  Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin - Lukupiirikirjana Risingshadowlla, joten kahlasin väkisin.
2) Virpi Hämeen-Anttila: Suden vuosi
3) Pearl S. Buck: Äiti - Tavallaan ihan jees, kun ei ollut muuta luettavaa, mutta kovin masentava. Ja aika naivistinen tyyli, joka ei oikein mun mielialaan istunu.

Viimeisin ostamani kirja:
Tulkin käsikirja (vuodelta 1988), löytö kirjaston poistomyynnistä. Ajattelin saavani siitä hyviä vinkkejä töihin.

Olen ainakin melkein luvannut poikaystävälleni, että hankin vain sellaisia kirjoja, joista oikeasti pidän tai joista on hyötyä. Käytän siis kirjastoa hyväkseni.